Klubbens historia

Botkyrka Brukshundklubb bildades 1969. I huvudsak var det en ganska stor grupp hundägare i Tumba, som var medlemmar i Södertälje Brukshundklubb och tyckte att det blev långa resor. Botkyrka ligger mitt emellan Södertälje och Stockholm, och var ett område som redan då hade många hundägare. Det föll sig därför naturligt att starta en egen lokalavdelning. Av dem som var med och startade BBK finns fortfarande ett antal eldsjälar kvar i klubben.

Det började med ett klubbområde med en stuga vid Tuna gård. Efter många timmars arbete av de få men flitiga medlemmarna, hade man en fungerande Botkyrka Brukshundklubb. Att klubbhuset och det närbelägna snickeriet var ”kulturminnesmärkta” spelade ingen roll när brandstationen skulle flyttas. Brandkåren tog över området och brände ner husen till grunden. Lite sorgligt för dem som hade offrat mycket tid på anläggningen, men BBK hade vuxit och behövde ändå en större stuga och bättre appellplaner.

Med ambitionen att ha ett klubbområde som skulle vara lättillgängligt för alla, även ungdomar, fanns det inte så mycket att välja på. Valet föll på Älgenstorp, klubbens nuvarande område. Efter ytterligare många frivilliga arbetstimmar hade klubbens medlemmar skapat ett nytt klubbhus. Även detta hus brann ner en natt (dock utan brandkårens förskyllan) och det var dags att börja om från grunden igen.

Nu har vi dock haft vår fungerande anläggning i ganska många år och hoppas att det så ska förbli länge än, även om det alltid finns arbete att göra för att förbättra och underhålla det hela.

Byte av logga

Året 2013 ändrades Botkyrka BK’s logga efter en omröstning av klubbens medlemmar. Den tidigare runda loggan blev nu en hoppande hund.

SM i bruks och IPO

2014 var Botkyrka tillsammans med övriga Sörmlandsklubbar med och anordnade SM i bruks och IPO som gick av stapeln i Nynäshamn. Flera medlemmar i klubben var mycket engagerade bl.a. Lennart Larsson som var tävlingsansvarig. Det blev ett mycket uppskattat SM som fick lovord från både deltagare och besökare.